18 mrt 2012

Zwerfvuil ruimen

Het weer vandaag blijkt veel mooier te zijn dan ze gisteren in het weerbericht voorspelden. Het grootste werk in mijn groententuin is gedaan, en dus had ik wat tijd over om een beetje zwerfvuil te ruimen. Resultaat: 1 volle PMD zak op iets meer dan een half uur tijd bijeengeraapt, vooraleer het alsnog begon te regenen. Als ik gedurende de week s'avonds wat tijd over heb ga ik dezelfde route (iets minder dan twee kilometer lang) nog eens langs met een restafvalzak. Met één zak ga ik spijtig genoeg op dit traject niet toekomen.

Elke keer ik zwervuil ga opruimen doe ik wel minstens één merkwaardige vonds. Deze keer waren het drie volle blikjes energiedrank en twee volle flessen bruiswater, die ik leegmaakte vooraleer ze in de zak te stoppen. Een volle zak is zwaar genoeg om mee te zeulen zonder volle flessen er in :)

voorbeeld van zwerfvuil

5 opmerkingen:

  1. Hey Robbie,

    Je vindt de gekste dingen inderdaad. Bah, volle flessen, daar moet je dan de dop afdraaien, ben er vies van. Maar ik doe het ook wel want anders is je afvalzak meteen loodzwaar. Gebruik jij ook een afvalgrijper om op te ruimen? Die foto bij je artikel is dat een foto die jij genomen? Wel een indrukwekkende hoeveelheid vuilnis? In welke regio ben jij actief? Opgeruimde groet van je 'collega' Eef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Eef,
      Ik heb me verleden jaar aangemeld als zwerfvuilvrijwilliger bij de gemeente Olen. Mensen die dit doen krijgen een grijpstok, werkhandschoenen en zakken. Er worden ook karretjes waar men een zak kan inhangen ter beschikking gesteld van diegenen die dit willen, maar persoonlijk vind ik het niet zo handig om met zo'n ding op pad te gaan.

      We zijn met zo'n dertigtal vrijwilligers die samen iets meer dan een ton zwerfvuil per jaar opruimen en daarnaast nog een groot aantal meldingen van sluikstorten doen, die dan door de gemeente opgeruimd worden.

      De foto heb ik niet zelf genomen, maar dient als een extreem voorbeeld.

      Verwijderen
  2. Hey Robbie,

    Dit jaar neemt België voor het eerst deel aan de Let's do it! world clean up campagne. Onder de naam Let's do it! Belgium gaan we - in navolging van andere landen- ons hele Belgenland in één dag opruimen. De opruimdatum voor België is voorzien op zaterdag 22/09/2012. Wij zoeken nog enthousiaste mensen om deel uit te maken van ons coördinatieteam. Als je u geroepen voelt om een steentje bij te dragen... dan zeer graag :) Natuurlijk zoeken we daarnaast ook heel veel helpende handen voor de grote dag op 22/09. Zou leuk zijn als we daarvoor met elkaar in contact kunnen blijven. Doe je ook mee aan de what's up? clean up! van 24 en 25 maart? Ik doe mee zaterdag in Merksem (waar ik woon).
    Alle info over Let's do it! Belgium op facebook www.facebook.com/letsdoitbelgium. Onze website is nog under construction.
    Echt fijn om te weten dat er nog zo veel bezielde zwerfvuilruimers zijn... Keep up the good work :)
    Groetjes,
    eef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Eef,
      Ja, ik doe mee aan What's up? Clean up! Mijn vriendin bracht een vijftal dagen vóór de uiterste inschrijfdatum een flyer mee die ze op universiteit in Gent gekregen had. Ik stuurde de gegevens direct door naar de milieuambtenaar van Olen en we hebben ons uiteindelijk met een groep van 12 man ingeschreven :)

      Natuurlijk doe ik ook mee aan Let's do it!. Ik heb het wat druk met andere vrijwilligersprojecten om mee te helpen met de organisatie, maar er is zeker tijd genoeg om in Olen heel wat volk proberen op te trommelen :)
      Groetjes,
      Robbie

      Verwijderen
  3. O ja Robbie, ben jij ook op facebook? Ik heb je naam ingetikt maar krijg twee Robbies Deighton en weet niet precies of jij het bent. Je kan mij op facebook vinden onder de pagina naam : vreedzaam protest tegen zwerfvuil. Groetjes, Eef

    BeantwoordenVerwijderen