12 mrt 2012

Mail aan BIO-Planet

Een paar weken geleden schreef ik een email aan BIO-Planet. Tot nu toe heb ik nog geen reactie van hun ontvangen.

Beste,

Ik ben een trouwe klant bij Bio-planet vanaf de opening van de vestiging te Leuven. Onlangs ben ik een persoonlijk engagement aangegaan om zoveel mogelijk plastic te weren uit mijn leven. Ik dacht hierbij meteen dat het in jullie winkel wel mogelijk zou zijn om me te voorzien in een groot deel van mijn etenswaren zonder plastic verpakking, omdat de composteerbare zakjes van maiszetmeel in jullie winkels zo in het oog springen, en ook omdat de winkel zelf bekend is vanwege de nadruk op ecologische voetafdruk van het gebouw zelf.

Tot mijn spijt heb ik moeten ondervinden dat ik veel producten in jullie winkel moet laten staan sinds ik mijn engagement gestart ben. Het overgrote aandeel van jullie droge voeding is verpakt in plastic of in kartonnen doosjes met plastic venster. Dit terwijl droge voeding zich uitstekend leent tot verkoop uit bulk containers. Getuige de in Amerika zeer populaire keten 'whole foods' http://wholefoodsmarket.com/stores/departments/bulk/index.php , of de hippe Londonse winkel 'unpackaged' http://beunpackaged.com/ .

Zelfs bananen, die perfect verpakt zitten in hun eigen natuurlijke verpakking, komen bij jullie in een extra plastic jasje. Graag zou ik jullie met deze mail willen stimuleren om de verpakking gebruikt binnen jullie keten eens te herevalueren en eventueel te vragen aan jullie toeleveranciers of het niet anders kan.

Mijn blog over het leven zonder plastic: http://plasticfreeyear.blogspot.com/

Vriendelijke groeten,

Robbie Deighton

3 opmerkingen:

  1. Beste Robbie,

    Vooreerst proficiat met je mooie blog en je prachtige plastic-free engagement. Ik bewonder mensen die heel bewust een keuze maken voor verandering en daar dan ook naar handelen... en het is niet altijd evident zo blijkt uit wat je schrijft oa over Bio-Planet. Heel veel geluk met je uitdaging en keuzes... Mooi om te lezen, Eef van vreedzaam protest tegen zwerfvuil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Robbie,
    Heb je inmiddels reactie gehad? Ik heb begin dit jaar mails naar supermarkten gestuurd (degene die de optie om contact op te nemen hadden, tenminste) met het simpele voorstel om dump-en-neem-mee bakken te installeren voor plastic zakjes in hun hal. Aldi wou me erover bellen maar toen ik mijn nummer bezorgde kreeg ik een foutmelding. Voor de rest bleef het doodstil. Zucht...
    the . unknown 22 @ gmail. com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo
    Ik heb vorige week toevallig een gelijkaardige mail gestuurd naar Bio Planet. Ik heb snel een (niet zo bevredigend antwoord) gekregen waarin ze vooral hygiene als argument tegen bulk containers aanhalen; verpakkingen die worden meegebracht door klanten zouden voor 'besmettingen' in de voedselketen kunnen zorgen. Volgens mij zijn er voldoende systemen beschikbaar om aanraking tussen het voedsel en de verpakking te vermijden, anders zou het in Amerika ook niet mogelijk zijn.
    Nog veel succes

    BeantwoordenVerwijderen