21 feb 2012

Een eerste stap

Ik vond al lang van mezelf dat ik goed bezig was op gebied van afvalbeperking en sorteren. Toch staat er nog bijna maandelijks een zak bij mij voor de deur, hetzij een grijze restafval-, blauwe PMD- of groene plastic zak. Tweeënhalf jaar geleden stopte ik met vlees eten en werd ik vegetarier, en alhoewel ik in het begin dacht dat dit moeilijk ging zijn om vol te houden, blijkt dat het veel gemakkelijker is dan ik in het begin dacht. Een paar weken geleden begon ik te spelen met het idee dat ik eens zou willen proberen om een vergelijkbare stap te zetten op gebied van afvalbeperking.

Natuurlijk zijn er verschillende soorten afval. De ene soort is al wat erger dan de andere op gebied van milieuvervuiling, maar zoals de laatste paar jaren meer en meer in het nieuws gebracht wordt, schijnt de aanwezigheid van miljoenen tonnen plastic stilaan de aarde op zijn knieën te brengen. Ik heb me als doel gesteld om een jaar lang te leven zonder met nieuw plastic in aanraking te komen. De dingen die ik momenteel in huis heb met plastic verpakking, ga ik blijven gebruiken, maar als er iets nieuw moet aangeschaft worden dan zal dit geen plastic bevatten als het enigzins anders kan. Deze blog is in het leven geroepen om mijn ondervindingen te documenteren en te delen met anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten